mobile Menumobile Logo
mobile Cart
زوج درمانی، مراحل و اثرات آن

زوج درمانی، مراحل و اثرات آن

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/13

category

دسته‌بندی: ازدواج سالم

همراه یا شریک عاطفی ما نقش بسیار مهمی در مسیر زندگی ما انسان‌ها دارد. وقتی کسی را داشته باشید که در شادیها، غمها، دستاوردها و چالشهای زندگی‌تان در کنار شما باقی بماند، مسیر زندگی هموارتر و قابل تحمل‌تر می‌شود. با این همه، رابطه انسان‌ها پر از پستی و بلندی‌هایی است که می‌تواند اساس رابطه را از بین ببرد. پس چطور می‌توان از پوسیدگی این سوءتفاهم‌ها و خراب شدن یک رابطه جلوگیری کرد؟ اینجا است که مشاوره زوج درمانی وارد بازی می‌شود.

زوج‌درمانی که با نام‌های دیگری مانند رابطه‌درمانی یا مشاوره ازدواج نیز شناخته می‌شود، نوعی روان‌درمانی است که به زوج‌ها کمک می‌کند بتوانند تعارض‌ها را کنار بگذارند و مسیر بهتری برای درک یکدیگر پیدا کنند. در واقع، این جلسات مشاوره‌ فضایی امن برای بررسی مشکلات بین زوجین ایجاد می‌کنند.

شادی و رضایت به معنای وجود یک رابطه سالم نیست. رابطه سالم رابطه‌ای است که آن هیچ کدام از طرفین به دیگری آسیب نمی‌رساند! وقتی از آسیب صحبت می‌کنیم منظور سلامت فیزیکی و روانی شخص است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تاثیر مشاوره زوج درمانی و فرایند آن را بررسی کنیم.

زوج درمانی چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله به صورت خلاصه به آن اشاره کردیم، با نوعی روان درمانی طرفیم که برای بهبود رضایت زوجین از رابطه عاطفی‌شان به کار می‌رود. درمانگر در طول جلسات مشاوره با هر دو طرف رابطه صحبت می‌کند و از آنها می‌خواهد به صورت غیرمستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند. به زبان ساده، درمانگر به هر دو طرف رابطه کمک می‌کند تا بینش خود را نسبت به رابطه، حل مشکلات و افزایش اعتماد و حس خوب کمک کنند.

زوج درمانی می‌تواند برای همه افراد مفید باشد. این روش درمانی نه تنها برای زوج‌هایی که در زندگی خود مشکل دارند بلکه برای زوج‌هایی که به دنبال ارتقا سطح ارتباط خود هستند نیز کارآمد است. در برخی موارد قبل از تصمیم‌گیری‌ برای مسائل مهم زندگی نیز می‌توان به سراغ زوج درمانی رفت.

مراحل مشاوره در جلسات زوج درمانی

به طور معمول، جلسات مشاوره زوج درمانی با ارزیابی زوجین شروع می‌شود. در این مرحله، درمانگر به صورت جداگانه با هر دو طرف ملاقات می‌کند تا دید آنها نسبت به زندگی مشترک و فرد مقابلشان را بسنجد. گذر از این مرحله به درمانگر کمک می‌کند تا هر کدام از طرفین رابطه را درک و با آنها ارتباط برقرار کند.

در طول جلسات بعد از ارزیابی، زوجین تشویق می‌شوند تا افکار و احساسات خود را به صورت آشکار بیان کنند. وظیفه مشاور در این جلسات تسهیل ارتباطات و اطمینان از درک متقابل طرفین از یکدیگر است. هر کدام از زوجین می‌توانند در این مسیر سولات خود را بپرسند و از مشاور راهنمایی بگیرند.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید راجع به درمانگر بدانید این است که هیچگاه طرف هیچ یک از طرفین را نخواهد گرفت. در عوض، به عنوان شخصی ثالث و خنثی عمل می‌کند که با ارائه دیدگاه جدیدی به زوجین، مسیر رسیدن به نقطه مشترک را برای آنها آسان می‌کند.

آموزش مهارت‌های ارتباط موثر و حل مسئله از دیگر اهدافی است که درمانگر در طول جلسات دنبال می‌کند. برای رسیدن به این هدف، تکالیفی به زوجین داده می‌شود تا در خانه دنبال کنند. در جلسه بعدی، مشاور نتایج این تمرین‌ها را بررسی و در صورت نیاز آنها را تمدید یا بروزرسانی می‌کند.

چرا مشاوره زوج درمانی مهم است؟

زوج درمانی نقش مهمی در حفظ سلامت رابطه دارد. در این بخش از مقاله، به برخی از مهم‌ترین مزایای جلسات مشاوره زوج درمانی اشاره خواهیم کرد.

بهبود پویایی رابطه

زوج درمانی به دو طرف رابطه کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از پویایی رابطه خود به دست بیاورند. همین مسئله، به توازن قدرت در رابطه، تعادل عاطفی و درک متقابل زوجین از یکدیگر، کمک می‌کند.

ایجاد صدای بی‌طرف

روان درمانگر با ارائه دیدگاهی بی‌طرفانه نسبت به رابطه، به زوجین اجازه می‌دهد بتوانند این تصور و صدای بی‌طرف را در خود ایجاد کنند. این صدا نهایتا به نوعی مشاور درونی بدل می‌شود که به زوجین کمک می‌کند بهتر یکدیگر را درک کنند.

حل مشکلات و اختلافات

همانطور که جلوتر به این مسئله اشاره کردیم، جلسات زوج درمانی فضایی امن برای زوجین فراهم می‌کنند تا احساسات خود را بیان کنند و بتوانند مشکلات و سوءتفاهم‌های ایجاد شده را برطرف کنند.

بهبود ارتباطات و افزایش صمیمیت

مشاوره زوج درمانی به بهبود مهارت‌های ارتباطی طرفین کمک، و رشد عاطفی آنها را تضمین می‌کند. بهبود مهارت‌های ارتباطی زوجین به صورت مستقیم باعث افزایش درک، احترام، محبت و صمیمیت بین آنها می‌شود.

تصورات غلط در مورد جلسات مشاوره زوج درمانی

متاسفانه در کشور عزیزمان ایران تصورات غلط زیادی راجع به جلسات مشاوره از جمله جلسات زوج درمانی وجود دارد. در ادامه برخی از این باورهای غلط را زیر ذره‌بین می‌بریم و حقیقت را روشن می‌کنیم.

درمان فقط برای رابطه‌ای است که مشکل دارد!

بسیاری از مردم معتقدند زوج درمانی فقط برای روابطی است که در مسیر جدایی و طلاق قرار می‌گیرند. با این حال، حقیقت این است که این جلسات می‌توانند در همه مراحل رابطه مفید واقع شوند؛ حتی زمانی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

به دنبال ثابت کردن خود در جلسات مشاوره هستید

برخی از افراد فکر می‌کنند با پناه بردن به پزشک مشاور، می‌توانند برای مشکلات و نیازهای خود تاییدیه بگیرند. این در حالی است که مشاور خوب هرگز طرف هیچ کدام از افرادی که در رابطه هستند را نمی‌گیرد و انتظارات آنها را تایید نمی‌کند. بلکه با نشان دادن مسیر، به آنها اجازه می‌دهد مشکلات را به کمک یکدیگر حل کنند.

حضور در جلسات مشکلات را حل می‌کند!

تصور غلط دیگری که درباره جلسات مشاوره زوج درمانی وجود دارد، این است که حضور در این جلسات همه مشکلات را حل می‌کنند. در حقیقت اما، موفقیت درمان تا حد بسیار زیادی به تمایل زوجین برای مشارکت و ایجاد تغییر بستگی دارد.

رشد فردی و زوج درمانی

رشد فردی نقش بسزایی در موفقیت جلسات زوج درمانی دارد. درک خود، به عهده گرفتن مسئولیت اعمال خود، و توسعه هوش هیجانی می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر جلسات مشاوره زوج درمانی بگذارد. بگذارید کمی‌دقیق‌تر به این مسئله بپردازیم:

خودآگاهی

فهم احساسات، نقاط قوت، ضعف، افکار و باورهای خودتان به خودآگاهی منجر می‌شود. خودآگاهی می‌تواند در زوج درمانی به کمک افراد بیاید تا بفهمند رفتار آنها چگونه بر شریک زندگی و رابطه آنها تأثیر می‌گذارد.

مسئولیت شخصی

پذیرفتن مسئولیت نیز یکی از جنبه‌های کلیدی رشد فردی است. در زمینه زوج درمانی این مسئولیت با اعتراف به نقش خود در مسائلی که با آن روبرو می‌شوید، نمایان می‌شود.

هوش هیجانی

هوش هیجانی به توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات خود به روش‌های مثبت برای رهایی از استرس، برقراری ارتباط موثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش‌ها و خنثی کردن تعارضات منجر می‌شود. در زوج درمانی، توسعه هوش هیجانی می‌تواند به افراد کمک کند تا به احساسات و نیازهای شریک زندگی خود به طور موثرتری پاسخ دهند.

کلام آخر در رابطه با مشاوره زوج درمانی

نهایتا باید با این حقیقت کنار بیاییم که زوج درمانی ابزاری قدرتمند برای کمک به زوج‌ها است تا بتوانند پیچیدگی‌ها و مشکلات رابطه خود را مرور و سپس حل کنند. جلسات مشاوره مانند محیط امن و حمایت‌کننده‌ای عمل می‌کنند که امکان درک بهتر و کنار آمدن با مشکلات مختلف را در رابطه فراهم می‌کنند.

چه در رابطه خود با چالش‌های مهمی مواجه باشید چه بخواهید پیوند عاطفی خود را تقویت کنید، زوج درمانی می‌تواند برای شما مفید باشد. البته باید به یاد داشته باشید که موفقیت این جلسات تا حد زیادی به تمایل شما برای مشارکت و ایجاد تغییر بستگی دارد.

اگر با مطالعه این مقاله در رابطه با زوج درمانی، اطلاعات خوبی کسب کرده‌اید و قصد دارید در این مسیر قدم بگذارید، می‌توانید از وبینارهای ما استفاده کنید. وبینار زوج درمانی آنلایف با یکی از بهترین اساتید این حوزه برگزار شده است و شما دوستان گرامی می‌‌توانید هر زمان که بخواهید به تماشای آن بپردازید. به یاد داشته باشید که در این وبینار با استراتژی‌ها و ابزارهای کاربردی برای افزایش درک و مهارت در زندگی آشنا خواهید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

بیشتر بدانیم
زوج درمانی، مراحل و اثرات آن

زوج درمانی، مراحل و اثرات آن

categoryازدواج سالم

همراه یا شریک عاطفی ما نقش بسیار مهمی در مسیر زندگی ما انسان‌ها دارد. وقتی کسی را داشته باشید که در شادیها، غممطالعه مقاله

خشونت شریک صمیمی، عشق یا ترس؟

خشونت شریک صمیمی، عشق یا ترس؟

categoryازدواج سالم

اصطلاح "خشونت شریک صمیمی" یک نوع آسیب جسمی، جنسی و روانی را توصیف می کند که توسط یک شریک، همسر فعلی یا سابق به یک فرد وارد می شود. به علاوه پیامدهای نامطلوب سلامت روان که با خشونت شریک صمیمی (IPV) مرتبط هستند، نیازهای روانی قربانیان این نوع خشونت اغلب برآورده نمی‌شود. فقدان غربالگر...

مطالعه مقاله
مشاوره طلاق

مشاوره طلاق

categoryازدواج سالم

مشاوره طلاق به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی به زوجین است که در مرحله‌ای از زندگی خود به تصمیم گیری درباره جدایی و طلاق رسیده‌اند. این مشاوره هدف دارد تا زوجین را در فرایند تصمیم گیری بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند و درک ...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢