mobile Menumobile Logo
mobile Cart
هدف از زندگی

هدف از زندگی

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/28

category

دسته‌بندی: بزرگسال سالم

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که هدف از زندگی چیست؟ هدف شما از زندگی کردن چیست؟ آیا می‌دانید بی‌هدفی در زندگی می‌تواند چه عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد؟ البته نه تنها برای شما بلکه برای اطرافیان شما نیز بسیار خطرناک است! بسیاری از ما تمام عمر را در پی یافتن هدف از زندگی تلاش می کنیم. هدف زندگی مسئله‌ای بوده است که همواره در تمامی مکاتب و ادیان مورد بحث قرار گرفته است. بزرگان تاریخ نیز هر یک تعبیر متفاوتی از زندگی و سرنوشت انسان دارند. ما در این مطلب انواع دیدگاه‌ها در این خصوص را بررسی کرده ایم.

هدف از زندگی از نظر بزرگان

هر یک از بزرگان در هر برهه‌ای از تاریخ، نظرات متفاوتی در رابطه با هدف از زندگی و هدفمند بودن در زندگی داشته‌اند. آشنایی با دیدگاه آنها خالی از لطف نیست.

 

·       برندان بیکر

یکی از جملات طلایی او در رابطه با هدف از زندگی این است که شما باید در زندگی چیز متفاوتی بسازید البته متفاوت و مثبت!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بخشی از زندگی‌نامه او این نکته ذکر شده است که هدف از زندگی خوشحالی در برابر دیگران نیست. بلکه تلاش می‌کرد یک فرد موفق در جهان باشد.

·       لومینیتا ساویز

یکی از جملات طلایی او این است که هدف از زندگی دست یافتن به دوست داشتن واقعی است.

 او معتقد است تمامی انسان‌ها با وجود تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، از یک هسته وجودی مشابه برخوردار هستند که همان هسته وجودی یکسان باعث می‌شود به قلب و روح یکدیگر نفوذ کنیم و دوست داشتن را تجربه کنیم.

 

·       ویل مایکل

 جمله طلایی او در رابطه با هدف از زندگی این است که هدف شما در زندگی این است که به خودشکوفایی برسید و از تمامی پتانسیل‌های وجودی خود استفاده کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید او یک کارآفرین بود که از 12 سالگی شغل خود را آغاز کرد و توانست با کمک یکی از دوستان خود یک استارت آپ برای کاریابی راه اندازی کند.

 

·       الکس بلک ول

جمله طلایی او این است که هدف از زندگی عشق ورزیدن بدون توقع است.

زمانی که الکس بلک ول در آستانه جدایی از همسر خود بود، تصمیم گرفت یک تغییر اساسی به زندگی شان بدهد که مانع جدایی و نابودی زندگیشان شود که خوشبختانه توانست از طلاقشان جلوگیری کند و تمامی مطالبی که به او کمک کرد تا از این اتفاق پیشگیری کند را در وب سایت شخصی خود  برای کمک به سایر زوجین به اشتراک گذاشت.

 

·       رالف اسمارت

جمله طلایی او این است که هدف از زندگی این است که بتوانیم بهترین ورژن خودمان را ارائه دهیم.

او از طریق آموزش‌هایی که در یوتیوب به اشتراک می‌گذارد به افراد کمک می‌کند که به پتانسیل واقعی خود پی ببرند و نسبت به افکاری که دارند کمی فراتر بروند تا بتوانند به انسان بهتری تبدیل شوند.

دین اسلام نیز به عنوان کامل ترین دین، در رابطه با هدف انسان در زندگی دیدگاه‌های جالب و قابل تأملی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

هدف از زندگی از نظر اسلام

 کلمه هدف در اسلام بدین معنی تعریف شده است که شما چیزی را در نظر می‌گیرید و تمام تلاش خود را می‌کنید که به آن دست پیدا کنید. در طول مسیر رسیدن به هدفتان ممکن است با طوفان‌های بسیار زیادی روبرو شوید که نباید مانع رسیدن شما به هدفتان شود. دین اسلام اهداف را به دو دسته دنیوی و اخروی تقسیم می کند و معتقد است انتخاب اهداف اخروی، باعث رستگاری انسان در هر دو جهان می شود.

 

·       انتخاب هدف

انتخاب درست هدف تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی شما خواهد داشت. اگر هدف شما درست و عاقلانه باشد. در منظر خداوند به یک جایگاه ویژه و خاص دست پیدا خواهید کرد.

اما اگر هدف شما به درستی انتخاب نشده باشد بدون شک گمراه خواهید شد و در این مسیر گمراهی ممکن است اشتباهاتی از شما سر بزند.

مهم ترین سوالی که در دین اسلام در رابطه با هدف پرسیده می شود این است که انسان به چه دلیلی آفریده شده است؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که هدف از خلقت شما چه چیزی است؟

 

زمانی که شما یک هدفی را در زندگی انتخاب می‌کنید باید جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید. شما در مسیر رسیدن به هدفتان باید تمام کارهایی که انجام می‌دهید هدفدار باشند.

در واقع نمی‌توان گفت که در ابتدای مسیر یک تصمیمی برای رسیدن به هدف خود می‌گیرید و سپس در طول مسیر تصمیمات اشتباه می‌گیرید و به بیراهه می‌رسید و رسیدن به هدف برای شما آرزو خواهد شد.

قرآن کریم دیدگاه جالبی در رابطه با اهداف در زندگی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

دیدگاه قرآن در رابطه با هدف در زندگی

از منظر قرآن اهداف به چند دسته تقسیم می‌شوند تا شما بتوانید به هدف نهایی خود برسید :

 

·       هدف مقدماتی

 در آیه 61 سوره هود می‌خوانیم که خداوند به پیامبر قوم ثمود وحی می‌کند که به آنها بگو باید خدایی را پرستش کنند که زمین را آفریده و آن را آبادی داده است. در این آیه منظور از آباد کردن زمین‌ها فراهم کردن شرایط برای رسیدن به اهداف است

 

·       هدف میان مدت

 در آیه سوره 2 ملک و آیه 56 سوره ذاریات خداوند به پرورش روح آدمی و عبادت پروردگار در جهت تکامل و نزدیکی به خداوند صحبت کرده است. در واقع منظور از عبارت پروردگار در این آیات این است که هر هدفی که در زندگی می‌خواهید به آن برسید باید در جهت رضای خداوند باشد و هر آنچه که در جهت رضایت خداوند نیست را باید کنار بگذارید.

 

·       هدف اصلی

 هدف اصلی به هدفی گفته می‌شود که تمامی کارهایی که در اهداف مقدماتی و میان مدت انجام می‌دهید باید در جهت رسیدن به هدف اصلی باشد. خداوند در آیه 20 سوره حدید زندگی دنیوی را تجمل‌گرایی و سرگرمی می‌داند به همین دلیل به صراحت ذکر می‌کند که هدف نهایی از زندگی شما زندگی در دنیای فناپذیر نیست. در واقع هدف شما از زندگی در این دنیا رسیدن و نزدیک شدن به پروردگار است.

 

چرا داشتن هدف در زندگی مهم است؟

اگر شما بدون هدف زندگی کنید در واقع بدین معنی است که منتظر مانده‌اید که زمان مرگ شما فرا برسد و این دنیا را ترک کنید. البته این به این معنی نیست که شما باید تمام وقت خود را برای انجام کاری صرف کنید. بدون شک شما به زمانی برای استراحت و سرگرمی در زندگی نیاز دارید، اما در سایر موارد نیز باید کارهایی را انجام دهید که باعث شود که زندگی شما رو به جلو و رشد باشد.

متاسفانه بی‌هدفی در زندگی تاثیر منفی بسیار زیادی در زندگی شما خواهد داشت که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد

 

·       عواقب بی‌هدفی در زندگی

برخی از افراد با این دیدگاه زندگی می‌کنند که هر آنچه که در زندگی من اتفاق می‌افتد تنها به خودم مربوط است، اما متاسفانه بی‌هدفی در زندگی نه تنها برای شما بسیار دردناک خواهد بود، بلکه زندگی اطرافیان شما و کسانی که شما را دوست دارند هم مختل می‌شود.

 

·       استرس و اضطراب

،زمانی که شما هیچ هدفی در زندگی ندارید در نتیجه تایم آزاد بسیار زیادی دارید و در طول روز به هیچ کار خاصی مشغول نیستید. بناابراین اضطراب و استرس ذهن شما را فرا می‌گیرد و زمانی که ذهن شما مملو از اضطراب و استرس باشد تمام سیستم بدنی شما درگیر خواهد شد و استرس و اضطراب کنترل زندگی شما را در دست می‌گیرد.

 

·       عدم تمرکز

زمانی که هیچ تلاشی برای زندگی خود نمی‌کنید و قصد ندارید جایگاهی که الان در آن قرار دارید را تغییر بدهید علاوه بر اینکه استرس بر شما غلبه می‌کند تمرکز شما نیز به طور کامل مختل خواهد شد. بنابراین و اگر می‌خواهید به اهداف خود برسید باید ذهن خود را آرام کنید.

 

·       بیماری‌های جسمی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق تحقیقاتی که انجام شده است اهداف بی‌هدف دو و نیم برابر نسبت به سایر افراد دچار آلزایمر خواهند شد. علاوه بر این بیماری‌های دیگری همچون کاهش ناگهانی و یا افزایش ناگهانی وزن هم در انتظار آنهاست.

از طرف دیگر طبق تحقیقاتی که انجام شده است افرادی که زندگی بی‌هدفی دارند نسبت به سایر افراد بیشتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا خواهند شد.

 

نتیجه‌گیری

دانستن هدف از زندگی، یکی از پرسش های اساسی انسان در تاریخ است. شاید هیچ گاه نشود به پاسخ قطعی برای این سوال داد اما داشتن هدف در زندگی باعث می شود که شما همیشه شاداب باشید و انگیزه خود را برای تلاش و برنامه ریزی از دست ندهید. افراد پوچ و بی هدف به سرعت دچار اختلالات شدید روحی می شوند و این موضوع اثرات زیادی بر سلامت جسمی افراد نیز دارد. در این مطلب هدف از زندگی از دیدگاه بزرگان و ادیان مورد بررسی قرار گرفت. آنلایف می‌تواند به کمک مشاورین متخصص خود شما را در مسیر دستیابی به اهدافی که دارید همراهی کند!  به علاوه می‌تواند برای درک بهتر اهمیت هدف از دوره آموزشی مربوطه استفاده کنید.

بیشتر بدانیم
طرحواره خویشتن داری، جایی خارج از کنترل!

طرحواره خویشتن داری، جایی خارج از کنترل!

categoryبزرگسال سالم

انسان موجودی احساسی است و احساسات او بسیار بر تصمیم‌گیری های وی در زندگی‌اش تاثیر گذار است. از یک طرف، این احساسات می‌توانند مانند ابری جلوی تفکر منطقی وی را بگیرند و نگذارند که وی تصمیم درستی بگیرد. از طرفی دیگر، همین احساسات هستند که به وی تمایل پیشروی و نزدیک شدن به هد...

مطالعه مقاله
جلوگیری از خودکشی؛ آخرین نبرد!

جلوگیری از خودکشی؛ آخرین نبرد!

categoryبزرگسال سالم

خودکشی از موضوعاتی است که سلامت عمومی در جهان را تهدید می‌کند و افراد را با هر سن و پیشینه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکشی عملی است که باعث مرگ عمدی فرد در نتیجه ناامیدی یا اختلالات سلامت روان می‌شود. البته، با مداخله به موقع و زیر نظر گرفتن عوامل مختلف می‌توان از خو...

مطالعه مقاله
آموزش روانشناسی

آموزش روانشناسی

categoryبزرگسال سالم

 روان‌شناسی یک علم ضروری برای تمامی افراد جامعه با هر شرایط و هر سطح تحصیلی است. روانشناسی در همه زمینه‌های زندگی بسیار مهم است. در حوزه مباحث روانشناسی می‌توانید از کاربردهای آن در زندگی اطلاعات کسب کنید تا به صورت عملی و مهارتی این علم را به ...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢