mobile Menumobile Logo
mobile Cart
راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/13

category

دسته‌بندی: ازدواج سالم

وقتی از طلاق حرف می‌زنیم، اکثر افراد به یک فرایند قانونی طولانی فکر می‌کنند که طی آن دو نفر برای جدا شدن از یکدیگر می‌جنگند! حقیقت اما، چیز دیگری است… طلاق وزن عاطفی بسیار زیادی دارد و می‌تواند زندگی هر کدام از افراد درگیر را به طور کامل دگرگون کند.پس وقتی از طلاق حرف می‌زنیم باید به جنبه عاطفی و روانی ماجرا نیز دقت کنیم. حالا سوال اصلی اینجا است که چطور باید با طلاق کنار آمد و از آن گذر کرد؟

در این مقاله چالش برانگیز طلاق را طی خواهیم کرد. هدف ما از نگارش این مقاله، ارائه راهنمایی برای کسانی است که در این گذار دشوار زندگی حرکت می‌کنند و می‌خواهند بدون آسیب به سلامت روان خود به مقصد برسند. به یاد داشته باشید که مقاله پیش روی شما تنها برای افرادی که جدا شده‌اند یا قصد جدا شدن را دارند نیست. اگر از نزدیکان این افراد هستید نیز بد نیست تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

طلاق چیست؟

قبل از هر چیز باید با مفهومی جدایی و وزن آن در زندگی افراد درگیر آشنا شویم. طلاق در معنای کلمه، فرآیندی قانونی است که پیوندهای زناشویی و مسئولیت افراد نسبت به یکدیگر را از بین می‌برد. تصمیم برای طلاق کار راحتی نیست و زوجین جایی به جدایی روی می‌آوردند که راه دیگری برای حل مشکلات خود پیدا نمی‌کنند.

نمی‌توانیم خیلی راحت و بدون دردسر دلایل جدایی را لیست کنیم چرا که هر زوج دلایل به خصوص خود را دارند و قاعده خاصی برای جدایی وجود ندارد. با این حال برخی از دلایل مانند عدم ارتباط، مشکلات مالی یا خیانت بیشتر از دیگر دلایل در دادگاه‌ها شنیده می‌شوند.

جدای بحث قانونی، باید به ابعاد عاطفی طلاق نیز توجه کرد. چه بخواهیم چه نخواهیم باید با این حقیقت کنار بیاییم که نمی‌توان به راحتی از زندگی و فردی که روزی عاشقانه دوستش داشتید گذر کرد. صد البته که موارد خاصی نیز وجود دارند که جدا شدن از فرد مقابل عملا یک موهبت محسوب می‌شود. در هر صورت باید به این نکته توجه کرد که غم، خشم، ترس، سردرگمی و حتی آرامش، می‌توانند از احساساتی باشند که پس از طلاق به سراغ شما می‌آیند.

چرا باید آرامش خود را در طول طلاق حفظ کنیم؟

حفظ آرامش در حین و پس از طلاق به دلایل متعددی حیاتی است. اولاً، حفظ آرامش به کاهش آشفتگی عاطفی ناشی از جدایی کمک می‌کند. همین آرامش می‌تواند رویکردی مسالمت‌آمیز به زوجین ارائه دهد که با کاهش احساساتی مانند خشم، رنجش و خصومت، روند جدایی را قابل تحمل‌تر می‌کند.

اگر کودکان درگیر جدایی باشند، حفظ آرامش پررنگ‌تر نیز می‌شود. کودکان اغلب قربانیان ناخواسته جدایی هستند؛ در حالی که رفاه و سلامت روان آنها باید در اولویت قرار بگیرد. جدایی مسالمت‌آمیز می‌تواند به کاهش استرس و تنش در کودکان کمک کند. باید به این نکته دقت کنید که کودکان نمی‌توانند هیچ یک از طرفین جدایی را رها کنند! به علاوه تربیت آنها در گرو رابطه دوستانه و مسالمت‌آمیزی است که بعد از طلاق خواهید داشت.

موارد قانونی نیز موضوع دیگری هستند که با حفظ صلح و آرامش راحت‌تر حل می‌شوند. مواردی مانند تقسیم دارایی‌ها، حضانت فرزندان و سایر مسائل حقوقی با حفظ آرامش و طی کردن مسیری مسالمت آمیز، به شکل ساده‌تری حل می‌شوند.

در نهایت، در پیش گرفتن رویکردی مسالمت آمیز می‌تواند راه را برای روابط سالم‌تر در آینده هموار کند. آرامش به هر دو طرف اجازه می‌دهد بدون تحمل بار خشم یا رنجش حل نشده به جلو حرکت کنند.

6 راه برای حفظ آرامش در طول طلاق

از اهمیت حفظ آرامش در طول فرایند طلاق صحبت کردیم. حالا باید به این سوال پاسخ دهیم که چطور می‌توان این آرامش را حفظ کرد؟ در ادامه به سراغ راه و روش‌هایی می‌رویم که می‌توانند در این مسیر شما را همراهی کنند

از میانجی استفاده کنید!

شاید فکر کنید این کار شرایط را بدتر می‌کند اما اگر فرد بی‌طرفی را انتخاب کنید که هر دوی زوجین را به خوبی می‌شناسد، فرایند مذاکره و روند جدایی به شدت آسان خواهد شد.

شفاف صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد تنش بین افراد و از بین رفتن آرامش، عدم شفافیت در صحبت‌ها است! ارتباط شفاف و باز کلید اصلی حفظ آرامش است. باید بتوانید احساسات خود را صادقانه و محترمانه بیان کنید. نکته کلیدی در شفافیت کلام، رعایت ادب و زیبایی کلام است.

تعیین مرزها

ایجاد مرزهای واضح بین زوجین می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند. وجود این مرزها به حفظ آرامش و احترام به یکدیگر نیز کمک می‌کند. مواردی مانند موضوعات و زمان مذاکره می‌تواند از مرزهایی باشد که در ابتدای مسیر مشخص می‌کنید.

مراقبت از خود

مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود در این دوران استرس زا بسیار مهم و ضروری است. ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی یا تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن یا یوگا می‌توانند به حفظ سلامت جسمی و روانی شما در طول طلاق کمک کنند.

از یک متخصص کمک بگیرید

هر جایی از مسیر که احساس کردید نمی‌توانید به تنهایی آرامش خود را حفظ کنید، از متخصصان روانپزشک یا مشاوران کمک بگیرید. این افراد می‌توانند ابزارها و استراتژی‌های ارزشمندی در اختیار شما بگذارند.

روی تصویر بزرگ تمرکز کنید

سعی کنید تصویر بزرگتری از آینده را در ذهن خود ترسیم کنید. چرا کی طی فرایند جدایی افراد درگیر جزئیات می‌شوند و فراموش می‌کنند که هدف اصلی این مسیر، پایان دادن به ازدواج و رفتن به مرحله بعدی در زندگی است.

چطور با طلاق کنار بیاییم؟

کنار آمدن با طلاق مسیری شخصی است که هر فرد با روش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود آن را طی می‌کند. با این همه خیلی از افراد بعد از جدایی تازه دچار تنش و سردرگمی می‌شوند. در ادامه به سراغ استراتژی‌هایی می‌رویم که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر با جدایی کنار بیایید:

احساسات خود را بپذیرید

بالاتر هم به این نکته اشاره کردیم که طلاق طیف وسیعی از احساساتی مانند غم و عصبانیت گرفته تا تسکین و سردرگمی را به همراه خواهد داشت. مهم است که این احساسات را بپذیرید و به خودتان اجازه تجربه بدهید. سرکوب احساسات می‌تواند به بیماری‌های روانی شدید و طولانی مدت منجر شود.

تا جای ممکن کمک بگیرید!

ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم که به تنهایی نمی‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم. با دوستان و اعضای خانواده که مورد اعتماد شما هستند و می‌توانند از شما حمایت عاطفی کنند، تماس بگیرید. می‌توانید با افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند و به زندگی معمول خود بازگشته‌اند نیز ارتباط بگیرید. این افراد می‌توانند تجربیات خود را در اختیار شما بگذارند.

خود مراقبتی تنها راه درمان است!

خودمراقبتی تنها در فرایند طلاق و برای حفظ آرامش به کار نمی‌رود. با تمام شدن این فرایند، اهمیت مراقبت از سلامت جسمی و روانی بیشتر نیز می‌شود. در نتیجه ورزش منظم، حفظ یک رژیم غذایی متعادل، اطمینان از خواب کافی و تمرین تکنیک‌های تمرکز حواس یا آرامش را فراموش نکنید.

زمان بهترین دارو است!

بهبودی زمان می‌برد، پس صبور باشید. اشکالی ندارد روزهای خوب و بد داشته باشید. با گذشت زمان، از شدت احساسات شما کاسته می‌شود و به آرامی به زندگی معمول خود باز خواهید گشت.

به آینده چشم داشته باشید

پردازش و پذیرش احساسات در پایان ازدواج مهم است، اما چشم داشتن به آینده به مراتب مهم‌تر است. اهداف جدیدی برای آینده خود در نظر بگیرید و در جهت دستیابی به آنها گام بردارید.

به یاد داشته باشید، راه درست یا غلطی برای کنار آمدن با طلاق وجود ندارد. آنچه اهیمت دارد این است که به سراغ راهبردهای سالمی بروید که سلامت روانی شما را تضمین می‌کنند.

مسیر زندگی بعد از طلاق

حرکت در مسیر زندگی بعد از طلاق می‌تواند دلهره آور باشد، اما بخشی ضروری از روند درمان است. اما چطور باید پیش برویم؟ چطور می‌توانیم استقلال خود را پس بگیریم و به زندگی ادامه دهیم؟

پذیرش

پذیرفتن این مسئله که ازدواج شما به پایان رسیده، اولین گام برای حرکت در مسیر آینده است. اشکالی ندارد اگر ناراحت هستید یا حتی احساس بدی نسبت به کاری کرده‌اید دارید! تنها مسئله مهم در این مرحله این است که بتوانید با حقیقت زندگی جدید خود کنار بیاید.

از تجربیات خود استفاده کنید

به طلاق به عنوان تجربه‌ای نگاه کنید که هر چقدر غم‌انگیز، می‌تواند تاثیرات مثبتی در آینده شما داشته باشد. وقتی از تجربه حرف می‌زنیم، منظورمان نشخار فکری نیست؛ بلکه نکاتی است که می‌توانند به شما کمک کنند تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید.

اهداف جدید تعیین کنید

تعیین اهداف جدید می‌تواند حس جهت گیری و شروع یک مسیر جدید در زندگی را در شما ایجاد کند. این هدف گذاری می‌تواند دنبال کردن یک سرگرمی جدید، پیشرفت در حرفه یا بهبود سلامتی باشد.

زندگی خود را از نو بسازید

شروع به بازسازی زندگی نیز قدمی مهم برای گذر از طلاق است. یافتن یک مکان جدید برای زندگی، پیدا کردن دوستان جدید یا کشف علایق جدید می‌تواند به شما کمک کنند خیلی سریع‌تر به زندگی معمول برگردید.

کلام آخر درباره راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

طلاق سفری چالش برانگیز است که با طیفی از احساسات و تغییرات همراه است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم جدایی می‌تواند مسیر جدیدی در زندگی ما باشد که به پیشرفت ما کمک می‌کند. با درک فرآیند، حفظ آرامش، به کارگیری راهبردهای عملی و تمرکز بر حرکت رو به جلو، می‌توان با انعطاف پذیری از این مسیر دشوار در زندگی گذر کرد.

امیدواریم استراتژی‌ها و بینش‌هایی که در این مقاله با شما اشتراک‌گذاشته شد، بتوانند به شما کمک کنند. اگر احساس می‌کنید به کمک نیاز دارید، مشاورین متخصص ما می‌توانند به شما کمک می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید از دوره طلاق با کمترین آسیب ما استفاده کنید.

بیشتر بدانیم
مشاوره طلاق

مشاوره طلاق

categoryازدواج سالم

مشاوره طلاق به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی به زوجین است که در مرحله‌ای از زندگی خود به تصمیم گیری درباره جدایی و طلاق رسیده‌اند. این مشاوره هدف دارد تا زوجین را در فرایند تصمیم گیری بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند و درک ...

مطالعه مقاله
راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

categoryازدواج سالم

وقتی از طلاق حرف می‌زنیم، اکثر افراد به یک فرایند قانونی طولانی فکر می‌کنند که طی آن دو نفر برای جدا شدن از یکدیگر می‌جنگند! حقیقت اما، چیز دیگری است… طلاق وزن عاطفی بسیار زیادی دارد و می‌تواند زندگی ه...

مطالعه مقاله
در صورت خیانت همسرم چه واکنشی نشان بدهم؟

در صورت خیانت همسرم چه واکنشی نشان بدهم؟

categoryازدواج سالم

آیا می‌دانستید طبق تحقیقاتی که انجام شده است علت 80 درصد طلاق‌ها خیانت همسر است؟ در بسیاری از موارد زمانی که همسر شما متوجه خیانت شما می‌شود تنها راهکاری که به ذهن او می‌رسد طلاق و جدایی است. 88مطالعه مقاله

onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢