mobile Menumobile Logo
mobile Cart
خشونت خانگی، مرگ خاموش یک خانواده

خشونت خانگی، مرگ خاموش یک خانواده

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/13

category

دسته‌بندی: خانواده سالم

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با مشکلی وحشتناک و آزار دهنده با عنوان خشونت خانگی رو به رو هستند. نوعی سوءاستفاده که سلامت فیزیکی و روانی افراد را در امن‌ترین مکان یعنی خانه‌شان تهدید می‌کند! این تهدیدها می‌توانند جسمی، کلامی، عاطفی، اقتصادی یا حتی جنسی باشند.

هر چقدر در اهمیت درک این موضوع اغراق کنیم، کم کاری کرده‌ایم. خشونت خانگی آنچنان تاثیر گسترده‌ای بر خانواده و جامعه دارد که باید همه افراد جامعه علیه آن قد علم کنند. با اینکه چنین موردی نقض حقوق اولیه بشر محسوب می‌شود، بیشتر اوقات در سکوت و خفا به فراموشی سپرده می‌شود. چرا که بسیاری از قربانیان به دلیل ترس، شرم یا کمبود منابع سکوت می‌کنند.

با درک خشونت خانگی می‌توانیم آگاهی جامعه را افزایش دهیم تا برای حفاظت از افرادی که تحت خشونت قرار می‌گیرند، آماده باشند. باید بتوانیم این گوشه تاریک جامعه را روشن کنیم؛ نه فقط برای حمایت از قربانیان، بلکه برای آیندهای که در آن همه افراد در خانه‌های خود احساس امنیت کنند. هدف مقاله پیش روی شما، بررسی پیچیدگی‌های خشونت خانگی است پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعریف و انواع خشونت خانگی

خشونت خانگی الگویی رفتاری است که در آن یکی از افراد در رابطه صمیمی، با استفاده از زور یا تهدید دیگری را کنترل میکند. این نوع از اختلال روانی آنقدر جدی و گسترده است که میتواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا پیشینه فرهنگی تحت تاثیر قرار دهد. انواع مختلفی از خشونت خانگی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

آزار فیزیکی

قابل تشخیص ترین شکل خشونت در خانه، خشونت فیزیکی اشت. هر گونه عمل خشونت آمیز یا تهدید به خشونت، مانند ضربه، سیلی، مشت، لگد، یا خفه کردن در فضای امن خانه در دسته خشونت‌های فیزیکی قرار می‌گیرد.

آزار عاطفی

این شکل از سوءاستفاده زخمهای فیزیکی بر جای نمی‌گذارد، اما به همان اندازه یا حتی بیشتر برای فرد درگیر آسیب زا است. رفتارهایی مانند انتقاد مداوم، تحقیر، ارعاب، دستکاری روانی و گوشهگیر کردن دوستان و اعضای خانواده در این دسته قرار می‌گیرند.

آزار جنسی

هرگونه فعالیت یا رفتار جنسی اجباری، از جمله تجاوز جنسی، حتک حرمت فرد یا وادار کردن قربانی به انجام اعمال جنسی که باعث ناراحتی وی شود، در این دسته قرار می‌گیرند.

آزار اقتصادی

این نوع سوءاستفاده زمانی رخ میدهد که آزارگر کنترل اموال قربانی را به دست میگیرد و او را از نظر مالی به خود وابسته میکند. مواردی مانند کنترل دسترسی قربانی به پول، جلوگیری از کار کردن یا مجبور کردن او به قرض گرفتن از دیگران در این دسته قرار می‌گیرند.

آزار روانی

مواردی مانند ایجاد ترس از طریق ارعاب، تهدید به آسیب رساندن به خود یا دیگران، تخریب اموال و آسیب رساندن به حیوانات خانگی در دسته آزارهای روانی قرار می‌گیرد که معمول‌ترین شکل از خشونت خانگی است.

شناخت انواع مختلف خشونت خانگی اولین قدم در جهت شناخت و پرداختن به این موضوع است. باید به یاد داشته باشیم که هیچ شکلی از سوءاستفاده قابل قبول نیست و هرکسی حق دارد در روابط خود احساس امنیت و احترام کند.

آمار در رابطه با خشونت خانگی

خشونت خانگی مشکلی جهانی است که زندگی میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه، به بررسی آمار و ارقام مربوط به این نوع از خشونت خواهیم پرداخت تا عمق فاجعه را درک کنیم!

1 نفر از هر 3 (30٪) از زنان سراسر جهان در طول زندگی خود مورد خشونت فیزیکی و/یا جنسی شریک زندگی یا فرد بسیار نزدیک به خود قرار می‌گیرند. بیش از یک چهارم زنان 15 تا 49 ساله که حداقل یک رابطه عاطفی را تجربه کرده‌اند، دست کم یک بار مورد خشونت فیزیکی و/یا جنسی توسط شریک عاطفی خود قرار گرفتهاند. همین حقیقت در مورد مردها نیز صدق می‌کند اما به دلیل سکوت بیشتر مردها در این رابطه هیچگاه اطلاعات بسیار دقیقی از خشونت علیه آنها جمع‌آوری نشده است.

علل وجود خشونت خانگی در جامعه!

خشونت خانگی موضوعی پیچیده است که دلایل متعدد دارد! با این حال می‌توان موارد زیر را در لیست دلایل بسیار مهم وجود این اختلال در جهان دانست:

عوامل فرهنگی

در برخی جوامع، هنجارها و باورهای فرهنگی میتوانند به خشونت در خانه منجر شوند. به عنوان مثال، اعتقاد به اینکه مردان حق کنترل یا تنبیه زنان را دارند، میتواند منجر به رفتارهای توهین آمیز شود.

عوامل اقتصادی

وابستگی مالی نیز میتواند به خشونت منجر شود. اگر یکی افراد رابطه دوستانه، عاطفی یا خانوادگی تامین کننده مالی باشد و بخواهد فرد مقابل را کنترل کند، چرخه دردناکی شروع خواهد شد که نهایتا به خشونت خانگی منجر می‌شود

عوامل روانی

مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اختلالات شخصیتی یا سوء مصرف مواد  مخد نیز در بروز خشونت خانگی نقش دارند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه افراد مبتلا به اختلالات روانی سوءاستفاده گر نیستند و همه سوء استفاده کنندگان اختلالات روانی ندارند.

سابقه خانوادگی

افرادی که در خانواده‌ خود مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته‌اند، بیشتر از دیگر افراد امکان ارتکاب این نوع از خشونت را دارند. البته نمی‌توان همه افراد را با توجه داده‌های به دست آمده از تعدادی اندک از افراد، قضاوت کرد.

اثرات خشونت در خانه بر زندگی روزمره

اثرات خشونت خانگی میتوانند مخرب و طولانی مدت باشند. کمی پایین‌تر، مهم‌ترین اثرات این مشکل را بررسی خواهیم کرد…

اثرات فیزیکی

آسیبهای جزئی تا مشکلات شدیدی مانند درد مزمن، مشکلات گوارشی، بیماریهای مقاربتی و حتی مرگ در این دسته قرار می‌گیرند. بسیار مهم است که در صورت مشاهده چنین مواردی به پلیس اطلاع دهیم.

اثرات روانی

قربانیان خشونت خانگی اغلب از افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و عزت نفس پایین رنج م برند. بعض از این افراد دچار احساس گناه، شرم و ترس می‌شوند که ممکن است زندگی آنها را مختل کند.

اثرات اجتماعی

خشونت در خانه میتواند به منزوی شدن فرد درگیر منجر شود؛ چرا که بیشتر اوقات قربانی از دوستان و خانواده خود جدا می‌شود. کودکانی که شاهد خشونت هستند نیز دچار مشکلات رفتاری و ناراحتی عاطفی می‌شوند. موردی که آینده جامعه را هدف قرار می‌دهد.

اثرات اقتصادی

بی ثباتی مالی از دیگر اثرات خشونت خانگی بر زندگی انسان است چرا که قربانیان به دلیل مشکلاتی که در خانه دارند، قادر به کار کردن نیستند! در برخی موارد ممکن است همین از دست دادن شغل وضعیت را بدتر نیز بکند.

درک علل و آثار خشونت خانگی در پرداختن به این موضوع و حمایت از قربانیان آن بسیار مهم است. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشیم این است که کمک در دسترس خواهد بود و هیچ کس نباید به تنهایی از پس شرایط بر بیاید.

راهبردهای پیشگیری از خشونت خانگی

پیشگیری از خشونت خانگی شامل یک رویکرد چند وجهی است که به عوامل فردی، روابط، جامعه و اجتماعی می پردازد. در اینجا چند استراتژی وجود دارد:

آموزش مهارت‌های حفظ رابطه سالم

برنامههای یادگیری مهارت‌های اجتماعی-عاطفی برای جوانان و برنامههای حفظ سلامت رابطه برای زوجها میتواند به افراد کمک کنند تا نحوه برقراری ارتباط موثر، مدیریت احساسات و حل مشکلات را بیاموزند.

مداخله جامعه را تشویق کنید

جامعه می‌تواند به جای تماشای خشونت نسبت به آن واکنش نشان دهد. با آموزش درست، افراد می‌توانند با واکنش درست نسبت به خشونت خانگی که در نزدیکی آنها در حال وقوع است، از آسیب‌های جدی آن جلوگیری کنند.

مسیر درست برای نسل جوان

آموزش و محبت در دوران کودکی، غنی سازی دوره پیش دبستانی با مشارکت خانواده، مهارتهای فرزندپروری و برنامههای مختلف برای بهبود روابط خانواده‌ها می‌تواند به کاهش خشونت در خانه و خانواده کمک کند.

ایجاد محیط‌های امن

بهبود فضای مدرسه، سیاستهای سازمانی درست و جو کاری درست میتواند به کاهش خطرات خشونت خانگی کمک کند.

کلام آخر درباره خشونت خانگی

خشونت خانگی مشکلی فراگیر است که میلیونها نفر از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این نوع از خشونت، اشکال مختلفی دارد که به صورت سوءاستفاده فیزیکی، عاطفی، جنسی و اقتصادی بروز پیدا می‌کنند. علل خشونت در خانه و خانواده پیچیده و چندوجهی است اما اغلب اوقات به مشکلات روانی فرد برمی‌گردد.

تأثیرات خشونت خانگی بسیار گسترده است و نه تنها بر قربانیان بلکه بر خانوادهها و جوامع اطراف آنها نیز تأثیر میگذارد. خشونت‌های این چنینی می‌تواند به آسیبهای جسمی، مشکلات سلامت روان، انزوای اجتماعی و بیثباتی مالی منجر شود.

در پایان، خشونت خانگی موضوعی جدی است که توجه و اقدام جمعی ما را میطلبد. بیایید با هم در برابر خشونت خانگی بایستیم. بیایید فضاهای امنی برای گفتگو ایجاد کنیم و به یکدیگر آموزش دهیم تا بتوانیم از کسانی که آسیب دیدهاند حمایت کنیم. به یاد داشته باشید، تغییر با خود شما آغاز میشود.

 همین امروز علیه خشونت خانگی اقدام کنید. وبینار آنلاین آنلایف می‌تواند راه نجات شما برای رهایی از خشونت خانگی باشد. در این وبینار به سراغ از ابزارها و استراتژی‌های عملی برای شناسایی، رسیدگی و پیشگیری از خشونت خانگی خواهیم رفت و آنها را بررسی خواهیم کرد. وقت آن است که به کمک یکدیگر در برابر خشونت خانگی بایستیم.

بیشتر بدانیم
خشونت علیه زنان؛ چطور شرایط را مدیریت کنیم؟

خشونت علیه زنان؛ چطور شرایط را مدیریت کنیم؟

categoryخانواده سالم

خشونت علیه زنان اصطلاح  پرکاربردی است که برای توصیف بسیاری از کار‌ها و اقدامات خشونت آمیز علیه زنان یک جامعه به کار برده می‌شود. این خشونتی است که علیه گروه خاصی از شهروندان یک جامعه اعمال می‌شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت شکل گرفته می‌باشد. اوج گرفتن خشونت...

مطالعه مقاله
خشونت خانگی، مرگ خاموش یک خانواده

خشونت خانگی، مرگ خاموش یک خانواده

categoryخانواده سالم

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با مشکلی وحشتناک و آزار دهنده با عنوان خشونت خانگی رو به رو هستند. نوعی سوءاستفاده که سلامت فیزیکی و روانی افراد را در امن‌ترین مکان یعنی خانه‌شان تهدید می‌کند! این تهدیدها می‌توانند جسمی، کلامی، عاطفی، اقتصادی یا ح...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢