mobile Menumobile Logo
mobile Cart
خیانت؛ اشتباهی که به قیمت همه چیز تمام می‌شود!

خیانت؛ اشتباهی که به قیمت همه چیز تمام می‌شود!

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/13

category

دسته‌بندی: ازدواج سالم

اعتماد ستونی است که ساختمان یک رابطه را قدرتمند و پابرجا نگه می‌دارد. حال اگر این ستون قدرتمند ترک بردارد، چه اتفاقی برای رابطه و طرفین درگیر در آن خواهد افتاد؟ این ترک که ممکن است سازه رابطه‌های ما را تخریب کند، خیانت نام دارد! مشکلی که انواع مختلفی دارد و می‌تواند هر رابطه‌ای را خراب کند.

عواقب خیانت فقط به احساسات محدود نمی‌شود، بلکه سلامت روان فرد درگیر را نیز تهدید می‌کند. هدف ما از نگارش این مقاله، کنکاش در تاثیرات عمیق خیانت بر سلامت روان، درک پیامدهای آن و کشف راه‌هایی برای عبور از پیامدهای چنین تجربیاتی است. در این مقاله، جنبه‌های نادیده از خیانت را بررسی و تاثیرات آن بر زندگی روزمره افراد درگیر را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

خیانت در رابطه به چه معنا است؟

خیانت تعاریف متفاوتی دارد اما اگر بخواهیم آن را به ساده‌ترین شکل ممکن تعریف کنیم، می‌توانی بگوییم: خیانت نقض انتظاراتی است که فرد از شریک زندگی خود دارد. راجع به انتظارات بی‌جا حرف نمی‌زنیم! احساس امنیت، آرامش و … از دسته مواردی هستند که اعتماد با خود به یک رابطه می‌آورد و خیانت از یک رابطه محو می‌کند. در ادامه اشکال مختلف خیانت را بررسی خواهیم کرد:

خیانت به معنای کلمه

اولین چیزی که با شنیدن کلمه خیانت به ذهن شما می‌رسد چیست؟ وقتی یکی از افراد یک رابطه، تعاملات عاشقانه یا جنسی با فردی خارج از رابطه داشته باشد، خیانت مرتکب شده است.

بی‌صداقتی

دروغ کوچک یا بزرگ باشد فرقی نمی‌کند! هر چقدر دروغ بیشتری وارد یک رابطه شود، ترک‌های ستون اعتماد در آن رابطه بیشتر می‌شوند. نهایتا سازه‌ای که ساخت آن سالها زمان برده است، در اندک زمانی فرو می‌ریزد.

عدم حمایت عاطفی

غفلت، بی‌تفاوتی یا عدم همدلی از مواردی هستند که در این نوع خیانت به چشم می‌خورند. در این نوع، فرد مقابل احساس بی‌ارزش بودن می‌کند و اعتماد خود را به آینده رابطه از دست می‌دهد.

بد قولی دائمی

همه ما نمی‌توانیم همیشه به حرف‌ها و قول‌های خود عمل کنیم! با این حال اگر این بد قولی‌ها از حد بگذرند، اعتماد فرد مقابل ما از بین می‌رود.

هر نوع از خیانت مجموعه‌ای از چالش‌ها و مشکلات را با خود همراه می‌کند و سلامت روانی افراد درگیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  از همین جهت بسیار مهم است که هر کدام از مشکلات را تشخیص دهیم و قبل از جدی شدن مشکل، به حل مسئله بپردازیم.

تاثیر روانی خیانت بر زندگی افراد

کشف خیانت در رابطه می تواند باعث طوفانی از احساسات مختلف شود که هر چیزی در مسیر خود را از پا در می‌آورد. واکنش‌های فوری فرد مانند شوک و ناباوری از اولین تاثیرات روانی خیانت محسوب می‌شوند. سپس احساساتی مانند خشم، غم، و گیجی فرد درگیر را هدف قرار می‌دهند.  اثرات روانی خیانت در دراز مدت مشکلات و اختلالات زیادی ایجاد می‌کند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

افسردگی

غم و اندوه شدید و احساس از دست دادن فردی که زمانی به اعتماد بی‌چون و چرای شما را در اختیار داشت می‌تواند به افسردگی منجر شود. در چنین حالتی، علائمی مانند غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه در فرد درگیر بروز پیدا می‌کنند.

اضطراب مزمن

کشف خیانت باعث ایجاد احساس ناامنی و ترس می‌شود که نهایتا به اضطراب مزمن منجر می‌شود. نگرانی مداوم، بی‌قراری و علائم فیزیکی مانند سردرد یا معده درد از علائم اصلی اضطراب مزمن هستند.

طرحواره اعتماد

پس از تجربه کردن خیانت، اعتماد مجدد به افراد در روابط عاشقانه و سایر زمینه‌های زندگی سخت و دشوار می‌شود. همین مسئله می‌تواند از ایجاد روابط جدید یا حفظ آنها جلوگیری کند.

عزت نفس

شخصی که مورد خیانت قرار گرفته است، ارزش و شایستگی‌های خود را زیر سوال می‌برد و عزت نفس خود را از دست می‌دهد.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

در برخی موارد، خیانت می‌تواند تاثیر آنقدر شدیدی داشته باشد که به PTSD منجر شود. لازم به ذکر است که این اختلال معمولا پس از حوادث بسیار شدید فرد را درگیر می‌کند. علائم این اختلال شامل مواردی مانند فلاش بک، کابوس و اضطراب شدید می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که واکنش همه افراد به خیانت مانند هم نیست و به عوامل مختلفی از جمله ماهیت خیانت، انعطاف پذیری شخص و سیستم پشتیبانی وی بستگی دارد.

روش‌های مقابله و گذر از خیانت

کنار آمدن با پیامدهای خیانت در یک رابطه چالش برانگیز اما شدنی است. در ادامه، با برخی از روش‌های مقابله و گذر از خیانت آشنا خواهیم شد.

پذیرش

احساسات خود را بپذیرید و قبول کنید که ناراحتی، عصبانیت و آسیب‌هایی که دیده‌اید غیرمنطقی نیستند. انکار یا سرکوب احساسات می‌تواند روند گذر از خیانت را طولانی‌تر کند.

به دنبال حمایت باشید

با دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید. به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران می‌تواند به مقابله با احساسات منفی و کاهش احساس انزوا کمک کند.

از متخصص‌ها کمک بگیرید!

کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه سلامت روان می‌تواند نتیجه مثبتی در روند گذر و درمان داشته باشد. این افراد می‌توانند با در اختیار گذاشتن استراتژی‌های کاربردی جهت افزایش عزت نفس، روند درمان را راحت‌تر کنند.

مراقبت از خود

در فعالیت‌هایی که به شما کمک می‌کنند آرامش بیشتری داشته باشید و بتوانید استرس خود را مدیریت کنید، بپردازید. خواندن یک کتاب، پیاده روی، تمرین یوگا یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر از ماجرای گذر کنید.

ذهن‌آگاهی و مدیتیشن

تمرین‌هایی مانند ذهن‌آگاهی و مدیتیشن به مدیریت علائم اضطراب و افسردگی شما کمک می‌کنند و سطح سلامت روانی شما را ارتقا می‌دهند.

سلامت جسمانی

ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر سلامت روان شما می‌گذارند.

بخشش

بخشش به معنای فراموش کردن یا توجیه خیانت نیست، بلکه به معنای رها کردن خشم و رنجش حاصل از آن برای آرامش ذهنی شماست.

روش‌های جلوگیری از خیانت در روابط

جلوگیری از خیانت در روابط با ایجاد محیطی بر پایه صداقت، اعتماد و ارتباطات باز ممکن می‌شود. در ادامه، روش‌هایی که می‌توانیم به کمک آنها، احتمال بروز خیانت در یک رابطه را کاهش دهیم، بررسی خواهیم کرد.

صداقت

با شریک زندگی خود در مورد احساسات، نیازها و نگرانی‌های خود صادق باشید. صداقت باعث ایجاد اعتماد می‌شود و می‌تواند از بروز سوءتفاهم‌هایی که ممکن است به خیانت منجر شود، جلوگیری کند.

ارتباطات باز

به طور منظم با شریک خود صحبت کنید. در مورد انتظارات، ترس‌ها و خواسته‌های خود بحث کنید. یک ارتباط خوب و عمیق به شما کمک می‌کند یکدیگر را بهتر درک کنید. درک بهتر، صداقت بیشتر را به همراه خواهد داشت که احتمال خیانت را کاهش می‌دهد.

درک

سعی کنید از دیدگاه شریک خود به زندگی نگاه و آن را درک کنید. اناجام این کار به شما کمک می‌کند بتوانید با احساسات آنها همدردی کنید و احتمال بروز اعمال آسیب‌زا را کاهش دهید.

اعتماد

اعتماد جنبه اساسی هر رابطه است. ساخت آن زمان می‌برد اما از بین بردن آن در یک لحظه کاری ندارد. سعی کنید قابل اعتماد باشید، به وعده‌های خود عمل کنید و به همسرتان نشان دهید که می‌تواند به شما اعتماد کند.

از مشاور کمک بگیرید

اگر در رابطه عاطفی خود با مشکلات دائمی مواجه هستید، از یک مشاور کمک بگیرید. این افراد می‌توانند با ارائه راه حل‌های مختلف به تقویت ارتباط شما و جلوگیری از بی‌اعتمادی کمک کنند.

به یاد داشته باشید، هر رابطه‌ای منحصر به فرد است، و آنچه برای یک رابطه مفید است می‌تواند برای دیگری آسیب‌زا باشد! در نتیجه، درک این نکته مهم است که باید با شرایط رابطه‌ای که در آن هستیم را در نظر بگیریم و با توجه به آن در مسیر اعتماد سازی حرکت کنیم.

کلام آخر در رابطه با خیانت

در این مقاله، موضوع پیچیده و دردناک خیانت در روابط را بررسی کردیم. این اتفاق شوم  را تعریف کردیم، اشکال مختلف آن را زیر ذره‌بین بردیم و تاثیرات آن بر سلامت روان افراد را بررسی کردیم.

درک تأثیر خیانت بر سلامت روان، نه تنها برای کسانی که آن را تجربه کرده‌اند، بلکه برای اطرافیانشان نیز بسیار مهم است. درک این موضوع به ما اجازه می‌دهد تا با افراد درگیر همدلی کنیم، از آنها حمایت کنیم و برای روابط سالم‌تر در زندگی خود تلاش کنیم. به یاد داشته باشید، کمک گرفتن نشانه ضعف نیست!

گذر از پیامدهای خیانت در یک رابطه می‌تواند برای همه ما چالش برانگیز باشد. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده، در قدم بعدی می‌توانید به سراغ وبینار آنلایف در رابطه با خیانت بروید. این وبینار با حضور یکی از بهترین متخصصین حوزه زوج درمانی به شما کمک می‌کند تا درک جامع‌تری از موضوع پیدا کنید. همچنین در این وبینار با اصول برخورد صحیح با خیانت فرد مقابل آشنا خواهید شد. علاوه بر این می‌توانید با مشاورین متخصص آنلایف در این زمینه مشورت کنید!

بیشتر بدانیم
در صورت خیانت همسرم چه واکنشی نشان بدهم؟

در صورت خیانت همسرم چه واکنشی نشان بدهم؟

categoryازدواج سالم

آیا می‌دانستید طبق تحقیقاتی که انجام شده است علت 80 درصد طلاق‌ها خیانت همسر است؟ در بسیاری از موارد زمانی که همسر شما متوجه خیانت شما می‌شود تنها راهکاری که به ذهن او می‌رسد طلاق و جدایی است. 88مطالعه مقاله

مشاوره طلاق

مشاوره طلاق

categoryازدواج سالم

مشاوره طلاق به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی به زوجین است که در مرحله‌ای از زندگی خود به تصمیم گیری درباره جدایی و طلاق رسیده‌اند. این مشاوره هدف دارد تا زوجین را در فرایند تصمیم گیری بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند و درک ...

مطالعه مقاله
راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

راهکارهای حفظ آرامش و کنار آمدن با طلاق

categoryازدواج سالم

وقتی از طلاق حرف می‌زنیم، اکثر افراد به یک فرایند قانونی طولانی فکر می‌کنند که طی آن دو نفر برای جدا شدن از یکدیگر می‌جنگند! حقیقت اما، چیز دیگری است… طلاق وزن عاطفی بسیار زیادی دارد و می‌تواند زندگی ه...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢