mobile Menumobile Logo
mobile Cart
سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1402/11/17

category

دسته‌بندی: سبک زندگی

 

سبک زندگی سالم یک انتخاب مطمئن برای داشتن بدن سالم و روان آسوده است. ممکن است این انتخاب مطمئن، ساده‌ترین راه برای زندگی نباشد، اما از نتیجه آن پشیمان نخواهید شد. افرادی که تغذیه مناسب و خواب کافی دارند، به صورت منظم ورزش می‌کنند، از دخانیات دوری می‌کنند و بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و به سلامت روان خود نیز اهمیت می‌دهند، کمتر از سایر افراد دچار بیماری‌های جسمی و روحی می‌شوند.

 

لایف استایل سالم

برخلاف تفکر برخی از افراد، داشتن زندگی سالم به معنی خوردن گاه‌وبی‌گاه سالاد و یا ورزش کردن به مدت کوتاه، نیست. زمانی یک فرد دارای لایف استایل سالم است که به طور منظم ورزش کرده، تغذیه مناسبی داشته و به طور کلی از نظر جسمی و روحی و اجتماعی، در سلامت کامل باشد. داشتن زندگی سالم، نیازمند اقدامات و فعالیت‌هایی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل: ترک عادات بد، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، خواب کافی، پرهیز از مصرف دخانیات و... هستند. فردی که تصمیم دارد تا تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کرده و سالم زندگی کند، ابتدا باید برنامه ریزی درستی داشته باشد. با داشتن یک برنامه خوب و عمل کردن به آن، میتوان یک زندگی سالم داشت.

 

روشهای داشتن سبک زندگی سالم

برای داشتن یک لایف استایل سالم، ابتدا باید سلامت جسمی، روحی و اجتماعی افراد تقویت شوند. برای تقویت سلامت جسمی و روحی، آن‌ها باید اقداماتی را انجام دهند که عبارتند از:

 

داشتن تغذیه مناسب

زمانی که نام تغذیه سالم به میان میآید، ممکن است عموم افراد فکر کنند که باید همواره سبزیجات و سالاد میل کنند. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، داشتن تغذیه مناسب به معنی دریافت کافی پروتئین، کربوهیدرات و... است. در واقع، باید هر یک از مواد غذایی به میزان کافی مصرف شوند؛ البته، مصرف سبزیجات باید بیشتر از گوشت باشد. برای تغییر سبک زندگی، بهتر است که مصرف غذاهای فست فودی، نوشابه‌ها و موارد مشابه، تا حد زیادی کنار گذاشته شوند.

 

استراحت و خواب کافی

در یک زندگی سالم، افراد باید به اندازه کافی استراحت کرده و خواب کاملی داشته باشند. آن‌ها نباید بیشتر یا کمتر از حد نیاز، استراحت کنند؛ زیرا، خواب زیاد و یا کم، هر دو برای سلامت جسمی بدن مضر هستند. برخی از افراد در طول شبانه روز تقریبا 3 ساعت می‌خوابند و بلعکس برخی دیگر ممکن است 10 ساعت و یا بیشتر بخوابند. در هر دو صورت، این افراد به بدن خود صدمه زده و تاثیرات آن را در بلند مدت مشاهده خواهند کرد. البته، مدت زمانی که هر فرد به خواب و استراحت نیاز دارد، نسبت به دیگری متفاوت است؛ اما، با این حال میانگینی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. میانگین نیاز به خواب افراد در سنین مختلف، به شرح زیر هستند:

·       نوزادان 3 الی 11ماهه، به طور میانگین به 14 الی 15 ساعت خواب نیاز دارند.

·       کودکان 12 الی 35ماهه به 12 الی 14 ساعت خواب نیاز دارند.

·       کودکان 3 الی 6ساله تقریبا 11 الی 13 ساعت در طول شبانه روز بخوابند.

·       نوجوانان 11 الی 18ساله باید به طور میانگین 9.5 ساعت بخوابند.

·       بزرگسالان نیز به طور میانگین به 8 ساعت خواب نیاز دارند.

 

ورزش و فعالیت بدنی

برای تغییر سبک زندگی، افراد باید یک ورزش را انتخاب کرده و آن را به صورت مداوم، ادامه دهند. البته، ممکن است که افراد زمان و یا هزینه کافی برای رفتن به باشگاه و ثبت نام در رشته مورد علاقه خود را نداشته باشند. در این صورت می‌توانند روزانه 30 دقیقه پیاده روی کنند و یا به جای ماشین از دوچرخه استفاده کنند. در هر صورت، برای داشتن زندگی سالم باید فعالیت بدنی داشت و از این طریق سلامت جسمی خود را افزایش داد. طبیعتا سلامت جسمی فردی که به طور مداوم ورزش می‌کند با فردی که هیچ گونه فعالیت بدنی ندارد، یکسان نیست. طبیعتا ورزش کردن علاوه بر افزایش سلامت جسمی، باعث می‌شود تا اعتماد به نفس افراد نیز تقویت شده و انرژی آن‌ها افزایش یابد. همچنین، ورزش دارای مزیت‌های دیگری نیز است که عبارت‌اند از:

·       کنترل وزن بدن و ایجاد تناسب

·       بهبود کیفیت خواب

·       بهبود روابط جنسی

·       بهبود روحیه و خوش خلق شدن افراد

 

از آفتاب دوری کنید

یکی از دشمنان اصلی پوست و سلامتی نور مستقیم خورشید و اشعه‌های آن است. توصیه می‌شود از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید علی‌الخصوص در ساعات 10 الی 3 بعد از ظهر خودداری کنید. در این ساعات آفتاب به شدت بیشتری می‌تابد. توجه کنید که اشعه‌های مضر خورشید، در روزهای ابری نیز از این ستاره عظیم‌الجثه ساتع می‌شوند، در نتیجه از یک ضد آفتاب مناسب پوست خود با SPF بالا و همچنین عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنید.

 

پرهیز از مصرف دخانیات و ترک عادات بد

هر یک از انواع دخانیات، جزء دشمنان اصلی جسم و روح شناخته شده‌اند و مصرف هر یک از آن‌ها سبب می‌شوند تا افراد سبک زندگی سالمی نداشته باشند. لذا، برای تغییر سبک زندگی، باید تا حد امکان از مصرف هر گونه الکل، سیگار و سایر دخانیات، جلوگیری شود. در غیر این صورت، مصرف دخانیات در بلند مدت باعث می‌شوند تا سلامتی جسمی و روحی، به طور کامل از بین بروند. برای داشتن زندگی سالم، علاوه بر دخانیات، باید برخی از عادات بد نیز ترک شوند؛ به طور مثال: زمانی که یک فرد به بازی‌های کامپیوتری اعتیاد دارد و بازی کردن وی باعث ایجاد اختلال در زندگی‌اش می‌شود، او باید این عادت بد را ترک کند. عدم ترک برخی از عادات بد، به نوبه خود بر سلامت روحی، جسمی و یا حتی سلامت اجتماعی نیز اثر می‌گذارند.  

 

افکار و احساسات

روزانه هزاران هزار افکار منفی در ذهن تمامی افراد سپری می‌شوند که اگر نتوان بر آن‌ها غلبه کرد، نتایج مخربی را به همراه خواهند داشت. زیرا، سخنان منفی که در ذهن سپری می‌شوند، بسیار مخرب‌تر از سخنان دیگران هستند. این افکار منفی ممکن است شامل، ترس‌ها، استرس و نگرانی‌ها و... باشند. لذا، این افکار، انرژی‌های بسیاری را روانه روح و جسم کرده و در نهایت سلامت آن‌ها را به خطر خواهد انداخت. به همین خاطر برای داشتن یک لایف استایل سالم، باید تا حد امکان هر گونه افکار و احساسات منفی حذف شوند. البته، گاهی اوقات ممکن است که افراد خودشان سرشار از انرژی مثبت باشند و اطرافیان‌شان دارای انرژی‌های منفی باشند. در این صورت نیز انرژی‌های منفی اطرافیان، بر زندگی آن‌ها اثر گذاشته و ممکن است به صورت ناخودآگاه سبک زندگی‌شان را دچار مشکل کند.

 

برقراری ارتباط با اطرافیان

برای تقویت سلامت روانی، افراد باید به جمع‌های مورد علاقه خود رفته و از انزوا دوری کنند. زمانی که روابط اجتماعی افراد بهبود پیدا کند، استرس آن‌ها نیز کاهش یافته و در نتیجه باعث ایجاد حس خرسندی می‌شود. مسلماً، هر جمعی نیز مناسب نبوده و افراد باید با انسان‌هایی که لایف استایل سالمی داشته و جزء افراد موفق هستند، ارتباط برقرار نمایند. تمامی افراد این جمع باید سبک زندگی سالمی داشته و همچنین هیچ نوع الکل و دخانیاتی را مصرف نکنند. در این صورت، برقراری ارتباط با آن‌ها موثر واقع شده و تاثیرات این ارتباطات، در آینده مشاهده خواهند شد.

 

تقویت ارتباط با خداوند

یکی از راه‌هایی که می‌توان به آرامش درونی رسید، برقراری ارتباط با خداوند است. تقریبا تمامی روان‌شناسان بر این باورند زمانی که یک فرد با آفریننده خود ارتباط برقرار می‌کنند، افسردگی، استرس و اضطراب وی کاهش یافته و در نتیجه به آرامش درونی می‌رسد. برای تقویت ارتباط با خداوند، می‌توان دعا و درد و دل کرد و همچنین سپاسگزار بود. در واقع، فرد باید از هر گونه نعمتی که خدا به وی داده اعم از: نفس کشیدن، راه رفتن، صحبت کردن، شنیدن و... سپاسگزاری کند.

 

تعیین هدف

داشتن هدف در زندگی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. انسان بی‌هدف در طول زندگی خود، آینده خوبی نداشته و احساس پوچی خواهد کرد. بنابراین، داشتن یک لایف استایل سالم، نیازمند یک برنامه ریزی درست و دقیق است تا بتوان از طریق آن، به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، دست یافت. برای عمل کردن به برنامه تعیین شده، می‌توان از شگردهای مختلفی اعم از: هدیه دادن به خود، تعیین اهداف کوتاه مدت و سایر موارد، استفاده کرد. به طور کلی، داشتن هدف در زندگی باعث می‌شود تا افراد احساس پوچی نداشته و برای روزهای آتی خود تلاش کنند.

 

مراقبه یا مدیتیشن

برای تقویت سلامت روحی و روانی، افراد می‌توانند مدیتیشن انجام داده و یا مراقبه مخصوص به خود را داشته باشند؛ زیرا، یکی از اصلی‌ترین دشمنان سلامت روان، استرس است. برخی با نماز خواندن، برخی با گوش دادن به موسیقی، برخی با رفتن به دل طبیعت و... آرام شده و استرس را از خود دور می‌کنند. تمرینات یوگا و مدیتیشن روش‌های خوبی برای کاهش استرس و اضطراب هستند. علاوه بر این، یوگا و مدیتیشن منجر می‌شوند تا تمرکز، توجه و آرامش افزایش پیدا کنند.

 

مزایا و تاثیرات سبک زندگی سالم

زمانی که یک فرد سبک زندگی خود را تغییر داده و از طریق روش‌های ذکر شده، لایف استایل سالمی داشته باشد، تاثیرات آن را به وضوح در زندگی وی و اطرافیانش، مشاهده خواهد کرد. تعدادی از مزایا و تاثیرات سبک زندگی سالم بر فرد و جامعه، عبارتند از:

·       کاهش خستگی

·       بهبود روابط اجتماعی

·       افزایش اعتماد به نفس

·       بهبود کیفیت زندگی و افزایش انرژی

·       اخذ تصمیمات درست

·       تقویت سیستم ایمنی بدن

·       کاهش هزینه‌های درمان 

·       احترام به محیط پیرامون و اطرافیان

 

خلاصه مطلب

داشتن سبک زندگی سالم و یا همان لایف استایل سالم، یکی از موضوعاتی است که امروزه اغلب افراد برای آن تلاش می‌کنند. لذا، افراد برای داشتن این سبک زندگی، باید درصدد تقویت سلامت جسمی، روانی  و یا حتی اجتماعی خود باشند. آن‌ها برای تقویت سلامت خود باید تغذیه مناسب داشته باشند، به میزان کافی استراحت کنند، ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشند، هرگونه عادت بد و مصرف دخانیات را کنار بگذارند و ارتباط خود را با خدا و اطرافیان تقویت کنند. برخی از افراد با این که خواب کافی دارند، باز هم در طول روز خسته هستند که برای رفع این مشکل، می‌توانند ویتامین B12 را میل کنند. این ویتامین را می‌توان هم به صورت قرص و هم از طریق خوردن تخم مرغ، مرغ و شیر، دریافت کرد.

 

بیشتر بدانیم
تعریف ارتباط چیست و چه معنایی دارد؟

تعریف ارتباط چیست و چه معنایی دارد؟

categoryسبک زندگی

همه ما در زندگیمان با خودمان و دیگران ارتباط برقرار می‌کنی...

مطالعه مقاله
کمالگرایی؛ دوست یا دشمن من؟

کمالگرایی؛ دوست یا دشمن من؟

categoryسبک زندگی

در حقیقت کمالگرایی به معنای فکر کردن به اهداف بزرگ و غیر قابل دسترس یا نوعی باور صفر و صدی به مسائل که تمایل دارید یا کاری را به بهترین شکل انجام دهید یا اصلا آن را انجام دهید. این نوع تفکر می‌تواند پیشرفت و موفقیت‌های زیادی با خود به ارمغان بیاورد اما اگر میزان کمالگرایی یا p...

مطالعه مقاله
سیر تا پیاز عوارض مصرف الکل و ترک آن

سیر تا پیاز عوارض مصرف الکل و ترک آن

categoryسبک زندگی

الکل، یکی از مایعاتی است که معمولا راه خود را به مجالس و ضیافت‌های مختلف پیدا می‌کند. نوشیدنی که در صورت مصرف زیاد یا طولانی مدت می‌تواند به کابوس شما تبدیل شود. تاثیر الکل بر بدن شما مخصوصا ذهن ممکن است آنچنان عمیق و گسترده با...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢