mobile Menumobile Logo
mobile Cart
اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری چیست؟

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1402/11/17

category

دسته‌بندی: سبک زندگی

 

اگر شما هم جزء افرادی هستید که انجام امور را به طور دائم به عقب انداخته و از انجام به موقع آن‌ها سرپیچی می‌کنید، اهمال کار هستید. به طور کلی زمانی که یک فرد انجام هر نوع کاری اعم از: انجام تکالیف، انجام پروژه‌های کاری، تمیز کردن منزل و... را به تعویق می‌اندازد، اهمال کاری می‌کند. دلایل بسیاری برای اهمال کاری وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها شامل: برنامه ریزی اشتباه، مدیریت نکردن زمان و ضعف در تصمیم گیری هستند. برای درمان اهمال کاری و مقابله با آن، روش‌های مختلفی مثل: پاداش دادن به خود، تعیین اهداف کوتاه مدت و... وجود دارند. برای آشنایی با تمامی این مسائل، در ادامه همراه ما باشید.

منظور از اهمال کاری چیست؟

منظور از اهمال کاری (procrastination)، تعلل ورزیدن و یا به تاخیر انداختن انجام برخی از امور است. به طور مثال: زمانی که یک فرد انجام تکالیف خود را به آخر روز موکول کرده و یا خرید وسیله‌ای ضروری را به اولین روز هفته موکول می‌کند، اهمال کاری کرده است. در اهمال کاری، فرد زمان کافی برای انجام کارهای خود را دارد؛ اما، دائما انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازد. در اغلب اوقات، فردی که کارهای خود را به تعویق می‌اندازد، می‌داند که ممکن است مشکلاتی برای او ایجاد شود. اما با این حال، باز هم انجام آن‌ها را به روز دیگر و یا زمان دیگری، موکول می‌نماید.

 

انواع اهمال کاری

 اهمال کاری در حیطه‌های مختلفی انجام می‌شود و به طور کلی انواع آن‌ها به سه دسته گرایشی، شناختی و جسمی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

·      اهمال کاری شغلی

·      اهمال کاری تحصیلی

·      اهمال کاری در امور روزمره

·      اهمال کاری سلامتی

·      اهمال کاری اضطرابی

·      اهمال کاری تفریح گونه

·      اهمال کاری عمومی

·      اهمال کاری دقیقه 90

 

دلایل اهمال کاری چیست؟

به تعویق انداختن انجام امور در حوزه‌های مختلف، دلایل بسیار زیادی دارد که اصلی‌ترین آن، انواع اختلالات فکری است؛ در ادامه به تمامی دلایل اهمال کاری، خواهیم پرداخت.

    انواع اختلالات فکری

هر یک از اختلالات فکری روانی مثل: اختلال وسواسOCD ، اختلال کمبود توجه یا بیش‌فعالی  (ADHD) و یا حتی افسردگی می‌توانند جزء دلایل اهمال کاری باشند. هر یک از اختلالات بیان شده، به نوبه خود می‌توانند منجر به تاخیر انداختن انجام امور کاری، تحصیلی، روزمره و... شوند.

    نداشتن برنامه‌ای درست

نداشتن برنامه‌ای درست و یا برنامه ریزی اشتباه، هر دو جزء دلایل اصلی اهمال کاری هستند. در واقع، اغلب افراد در زمان برنامه ریزی کردن، اولویت‌بندی درستی ندارند و یا نمی‌دانند باید چگونه کارهای خود را اولویت بندی کنند. در این صورت، یا برنامه‌ای بسیار سختگیرانه و یا برنامه‌ای بسیار منعطف طراحی می‌کنند که در هر صورت، انجام امور را به روزها و یا ساعت‌های آینده موکول می‌نمایند.  

    ضعف در تصمیم گیری و عدم مدیریت زمان

برخی از افراد توانایی تصمیم گیری ندارند که این مسئله، خود جزء اصلی‌ترین دلایل اهمال کاری است. گاهی ممکن است افراد به خاطر اخذ تصمیمات اشتباه، برخی از کارها را زودتر و یا دیرتر از زمان تعیین شده، انجام دهند. در این صورت، آن‌ها باید ابتدا کارهای خود را اولویت بندی کرده و بر اساس اولویتی که دارند، تصمیم بگیرند هر یک از امور را چه زمانی انجام دهند. علاوه بر این، مدیریت زمان نیز امری بسیار مهم بوده و اگر فردی نتواند زمان را به درستی مدیریت کند، باید انجام کارها را دائما به تاخیر بیندازد.

    کمال گرایی و باورهای تحریف شده

افرادی که کمال گرا هستند به خاطر این که کارها را بدون عیب و نقص انجام دهند، مدام آن‌ها را به تعویق می اندازند. با تعلل در انجام کارها، نه تنها آن‌ها بدون عیب و نقص به پایان می‌رسانند؛ بلکه، با پایین‌ترین کیفیت انجامشان می‌دهند. همچنین، باورهای تحریف شده‌ای مثل: داشتن زمان کافی نیز به نوبه خود باعث اهمال کاری می‌شود. زیرا، افراد تصور می‌کنند که زمان کافی برای انجام کارها دارند؛ اما، در حقیقت آن‌ها دائما در حال از دست دادن زمان هستند و نمی‌توانند در مدت زمان مقرر، کارها را انجام دهند.

 

تنبلی و اهمال کاری چه فرقی با هم دارند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند که تنبلی، همان اهمال کاری است که این تفکر نادرست بوده و این دو با هم متفاوت هستند. زیرا، در تنبلی فرد ممکن است انجام یک کار را حتی تا یکسال آینده به تعویق بیندازد و در نهایت آن را انجام ندهد. اما، اهمال کاری مربوط به فعالیت‌هایی است که به تعویق می‌افتند و در نهایت در لحظه آخر، انجام می‌شوند. به عنوان مثال: یک فرد تصمیم دارد تا اندام خود را تغییر دهد، در این صورت رژیم گرفتن و یا رفتن به باشگاه خود را مدام، به عقب می‌اندازد و یا ممکن است در نهایت آن را عملی نکند. در اهمال کاری فرد باید پروژه‌ای را برای رئیس خود ارسال کند؛ اما آن را به عقب انداخته و در نهایت مجبور می‌شود در مدت زمان کمی، پروژه را تحویل دهد.

 

روش‌های درمان اهمال کاری

برای درمان و مقابله با اهمال کاری، روی‌های مختلفی وجود دارد که هر فردی می‌تواند از آن ها یاری گرفته و این مشکل را درمان کند. یکی از راه‌های مهم مقابله با اهمال کاری پاداش دادن است؛ در واقع، افراد باید برای خود جایزه‌ای را تعیین کنند که در صورت انجام به موقع امور، آن پاداش را به خود دهند. یکی دیگر از روش‌های درمان اهمال کاری مربوط به تعیین اهداف کوتاه مدت است. در این روش، باید اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچک و قابل اجرا، تبدیل کرد. در این صورت، می‌توان برای رسیدن به آن‌ها تلاش نموده و در نهایت پاداش را دریافت کرد.

افراد اهمال کار باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و برنامه‌های روزمره خود را براساس اولویت آن‌ها تعیین کنند. برای مقابله با اهمال کاری تحصیلی و یا کاری نیز می‌توان هر مسئله ای که باعث به تاخیر انداختن کارها می‌شود را از بین برد. به عنوان مثال: اگر یک بازی در تلفن همراه باعث می‌شود تا فرد به سراغ کتاب‌های درسی خود نرود؛ باید در اسرع وقت پاک شود. باید به وظایف، عادت کرده و آن‌ها را امری دشوار ندانست؛ در این صورت، دیگر انجام آن‌ها به تاخیر نخواهند افتاد.

 

خلاصه مطلب

همه ما در طول زندگی خود بارها انجام امور را به لحظه آخر موکول کرده‌ایم و به نوعی اهمال‌ کاری در وجود همه ما انسان‌ها نهادینه شده است. لذا، باید تلاش کنیم که ابتدا دلیل اصلی آن را کشف کرده و درصدد رفع آن تلاش کنیم. به عنوان مثال: اگر به خاطر نداشتن یک برنامه ریزی درست کارها را به تعویق می‌اندازیم، باید برنامه‌ای درست و اصولی را طراحی کنیم. در هر صورت، باید با کمک روش‌های ذکر شده این مشکل رفع شده و تمامی کارها در مدت مقرر خود انجام شوند.

 

 

بیشتر بدانیم
تعریف حقوق شهروندی چیست؟

تعریف حقوق شهروندی چیست؟

categoryسبک زندگی

توضیح دادن مفهوم شهروندی و تعریف حقوق شهروندی

مطالعه مقاله

اختلال وسواس - جبری؛ کمالگرایی، نظم و پاکیزگی

اختلال وسواس - جبری؛ کمالگرایی، نظم و پاکیزگی

categoryسبک زندگی

در حوزه سلامت روان، درک و آگاهی درباره اختلالات روانی مختلف، کلیدی برای تنطیم دوباره و بهبود زندگی است. یکی از اختلالاتی که اغلب زیر رادار جامعه می‌ماند، اختلال شخصیت وسواس - جبری (OCPD) است. جالب اینج...

مطالعه مقاله
معده درد عصبی؛ دردی از جنس استرس!

معده درد عصبی؛ دردی از جنس استرس!

categoryسبک زندگی

معده درد عصبی پدیده‌ای رایج است که بسیاری از افراد حداقل یک بار در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. این درد عصبی همان احساس ناخوشایندی است که هنگام استرس و اضطراب معده و روده شما را درگیر می‌کند. حالت تهوع و نفخ نیز از علائم پیشرفته ای...

مطالعه مقاله
onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢