mobile Menumobile Logo
mobile Cart
سیاهچاله‌ای به نام شرم از بدن

سیاهچاله‌ای به نام شرم از بدن

calendar

نویسنده: گروه علمی آنلایف

calendar

تاریخ انتشار: 1403/02/13

category

دسته‌بندی: روان سالم

بادی شیمینگ یا شرم از بدن در واقعی حس شرم ناشی از نداشتن استانداردهای ظاهری است. صدای درونی و منفی که دائم به شما می‌گوید که چاق هستید؛ زیبا نیستید و به اندازه کافی خوب نیستید. این حس نارضایتی هم در زنان و هم در مردان می‌تواند دیده شود اما طبق تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از حس نارضایتی و شرم از بدن رنج می‌برند و بیشتر دست به اعمال و جراحی‌های زیبایی برای رسیدن به استانداردهای خود می‌زنند. به طور کلی ایجاد حس شرمساری از سه طریق می‌تواند ایجاد شود. گاهی از طریق خود فرد از طریق منتقد درونی او می‌تواند ایجاد شود. گاهی به واسطه انتقاد مستقیم و گاهی از طریق مقایسه فرد با دیگری می‌تواند شکل بگیرید. اگر شما هم از ظاهر خود رضایت ندارید این مقاله را از دست ندهید.

چرا به خود یا دیگران شرم از بدن را انتقال می‌دهیم؟ علل ایجاد شرم از بدن 

ناپختگی: گاهی افراد از روی ناپختگی و بدون در نظر گرفتن بار معنایی واژگانی که انتخاب می‌کنند جملاتی را بر سر زبان می‌آورند که سبب ایجاد حس شرمساری در دیگران می‌شوند. 

حس انسان‌دوستانه: پزشکان به ویژه متخصصان زیبایی، دوستان و خانواده به واسطه حس خیرخواهی و تشویق و ارتقا می‌توانند نقش پررنگی در القای حس شرم از بدن داشته باشند.

الگوهای فرهنگی غلط: برای مدت‌های زیادی شوخی و لطیفه ‌گویی با ظاهر، بدن و وزن دیگران امری عادی محسوب می‌شده است اگرچه که در پی آن تبعاتی مانند ایجاد حس شرم از بدن، نارضایتی و آزرده خاطری در دیگران در پی داشته است.

هنجارهای اجتماعی: به واسطه فشن، فرهنگ و محیط جغرافیایی و رونق گرفتن فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی مردم تمایل زیادی به دنبال کردن مد و استانداردهای القایی ایجاد شده هستند و ولع شدیدی نسبت به هم شکل شدن پیدا کرده‌اند. در غیر اینصورت به نوعی خود را طرد شده می‌دانند و یا در کمال ناباوری ممکن است در برخی جوامع مورد پذیرش قرار نگیرند.

احساس ناامنی: به دیگران احساس شرم از بدن می‌دهید تا خود احساس بهتری داشته باشید. معمولا افرادی که این گونه به دیگران شرم می‌دهند در درون خود احساس ناامنی می‌کنند و نسبت به بدن و ظاهر خود بی‌توجه هستند.

عدم آگاهی: گاهی افراد بدون قصد و نیت ایجاد حس شرم از بدن، با اشاره به وزن، ظاهر و … دیگران به آن‌ها حس شرمساری می‌دهند. 

تربیت اشتباه در دوران کودکی: توجه افراطی به مبحث زیبایی در کودکان به ویژه دختران، تحسین کودکان با جملاتی نظیر تو چقدر زیبایی می‌تواند این ذهنیت را در آنها ایجاد کند که تنها به واسطه زیبایی‌شان خواستنی و دوست‌داشتنی هستند.

تبلیغات: معمولا تولید و عرضه کنندگان محصولات زیبایی از بازیگران و مدل‌هایی استفاده می‌کنند حداکثر استانداردهای زیبایی را داشته باشند و حتی گاهی دست به اغراق و بزرگنمایی می‌زنند. برای مثال عکاسی از مدلی که پوست خوبی دارد  برای تبلیغ کرم پودرهای زیبایی و همچنین کمک گرفتن از ابزارهای روتوش عکس برای بهتر نمایش دادن اثر محصولات و فروش بیشتر.

وراثت: گاهی  احساسات شخصی و رفتارهای دیگران نقشی در ایجاد این حس ندارد. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده که نشان می‌هد وراثت تا حدودی در اختلال شرم از بدن تاثیر دارد.

پورنوگرافی: دیدن سوپر مدل‌هایی با اندام‌های تراشیده، با رنگ بدن زیبا، پوست سفت و خوب به مرور زمان این تصور و ذهنیت را ایجاد می‌کند که همه باید همین قدر زیبا و بی عیب و نقص باشند. اما در واقع ابزار کار این افراد بدن‌آنهاست و این افراد تحت مراقبت‌های خاصی هستند تا بتوانند در این صنعت زنده بمانند. با توجه به هدف ساخت فیلم‌های پورنوگرافی اغراق بیش از حد، تا حدودی بخش جدایی ناپذیر این فیلم‌ها شده است.   

اثرات منفی شرم از بدن  روی جسم و روح

اعتیاد به ورزش: ورزش می‌تواند سلامت روح و جسم ما را ارتقا دهد و از گذشته تا به حال مورد تاکید پزشکان بوده است اما تا جایی که ورزش کردن از روی اعتیاد و اضطراب نباشد. در واقع بعضی از افرادی که اختلال شرم از بدن دارند به صورت افراطی به ورزش روی می‌اورند و آسیب‌های روحی و روانی مضاعفی را بر خود تحمیل می‌کنند.

اختلالات خوردن و اشتها: تغییرات در اشتها، پرخوری یا کم خوری عصبی، تحریک حلق برای بالا آوردن و  استفاده از ملین‌ها برای خروج غذایی که مصرف شده از جمله‌ کارهایی است که افراد درگیر حس شرم از بدن به  آن پناه می‌برند.

عزت نفس پایین: اصلا عجیب نیست که شرم از بدن روی عزت نفس شما سایه بیندازد و آن را کاهش دهد. صداهای درونی و بیرونی با این محتوا که به اندازه کافی زیبا،خوش هیکل و خوش پوش نیستید رفته رفته نارضایتی شما را افزایش می‌دهد تا جایی که شما ارزش وجودی خود را وابسته به ظاهرتان می‌دانید. هر چقدر از استانداردهای تحمیل شده بیشتر فاصله داشته باشید احتمالا عزت نفس شما کمتر است. این مسئله می تواند روی اعتماد به نفس و فرصت‌های پیش روی شما هم تاثیرات منفی داشته باشد. همچنین تمایل شما را به انزوا و دوری از اجتماع افزایش دهد.

خودکشی: نارضایتی تا حدی می‌تواند پیشرفت کند که شما را به سمت خودکشی سوق دهد.

اضطراب و افسردگی: شرم از بدن می‌تواند علائم استرس و افسردگی را در شما ایجاد یا تشدید کند. از انتقاد و یا اظهار نظر دیگران درباره ظاهرتان هراس داشته باشید و حس کنید که تحقیر شده‌اید. احساس ناامنی کنید. از دست دیگران خشمگین باشید. تلاش کنید از جامعه دور باشید. به خودگویی‌های منفی روی آورید. در نتیجه با فرو خوردن و سرکوب احساسات خود درگیر افسردگی و اضطراب شوید و یا شدت آنها را در خود تشدید کنید.

پیشنهاد آنلایف: دیدن دوره زندگی با افسردگی، برای تماشا اینجا کلیک کنید.

فاکتورهای ظاهری که باعث شرمساری یا شرم از بدن می‌شود؛ چه چیزهایی هستند؟

وزن: از عمده‌ترین دلایل حس شرم از بدن در افراد عدد وزنی آن‌هاست که معمولا با حس اضطراب فراوان و پرخوری یا کم خوری عصبی همراه است. شنیدن این جمله که  "اگر لاغر شوی زیباتر می‌شوی" یا "چقدر چاقی" برای افراد با وزن بالا و یا بالعکس جملاتی نظیر  "مگر غذا نخورده‌ای" و یا "وزن بگیری زیباتری" می‌تواند در افراد با وزن بالا و پایین احساس شرم از بدن ایجاد و یا تشدید کند.

موی بدن: کاملا طبیعی است که در نواحی بازو، زیر بغل و اندام خصوصی خود مو داشته باشید. اما با این حال داشتن مو در این نواحی می‌تواند بعضی افراد مخصوصا زنان را درگیر شرم از بدن کند؛ چرا که خیلی از افراد معتقدند زنان زمانی زیبا هستند که بدنشان بدون مو و اصلاح شده باشند و در صورت دیدن مو رو ی اندام آن‌ها ممکن است آن‌ها را تمسخر کنند و یا آن ها را حیوان و کثیف خطاب کنند. 

موی سر: با توجه به فرهنگ و سلیقه جمعی غالب اجتماع مدل موی شما می‌تواند روی شما تاثیرات زیادی بگذارد. برای مثال در زنان موهای پرپشت، صاف و بلند استاندارد و زیبا محسوب شوند. از این رو زنان با موی فر، کم پشت و کوتاه از این استاندارد برخوردار نبوده و فاقد این ملاک زیبایی هستند. در مردان نیز ریزش مو، عقب رفتن خط رویش مو، مشخص شدن کف سر و طاسی موی سرشان می‌تواند حس شرمساری در آنها ایجاد کنند. 

جذابیت: گاهی حتی با وجود این که بدن و ظاهر نرمالی دارید باز هم احساس نارضایتی می‌کنید و یا دیگران ممکن است به این دلیل شما را اذیت کنند و یا جایگاهی در بعضی جوامع نداشته باشید. برای مثال عدم مورد پذیرش قرار گرفتن شما در سازمان خاصی که برای کار کردن به آنجا مراجعه کرده‌اید.

پوشش و لباس: پوشیدن لباس‌های تکراری و معمولی می‌تواند باعث ایجاد شرمساری و نارضایتی شود.

سن: سن نیز می‌تواند احساس شرم از بدن و اضطراب در افراد به ویژه سالمندان ایجاد کند. نوعی نگرانی و شرم بابت افزایش سن، شلی پوست، چروک و دیگر مسائل. همچنین صداهای درونی یا بیرونی که به صورت پیوسته شما را مورد مخاطب قرار می‌دهند که "از سن تو گذشته"، "پیر شده‌ای". اما باید بپذیرید که افزایش سن امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است و قرار نیست سن شما ثابت بماند و همیشه به یک شکل باشید. 

برای دیدن دوره  "شرم از بدن یا بادی شیمینگ" اینجا کلیک کنید.

چند راهکار ساده برای رهایی از شرم از بدن

خود را همان‌گونه که هستید بپذیرید.

عشق به خود را تمرین کنید.

برای سلامت جسم و روح خود ورزش کنید.

از بدن خود تشکر کنید و شکرگزار سلامتتان باشید.

شبکه‌های مجازی خود را مدیریت کنید. 

می‌توانید از متخصصان تغذیه و روانشناسان کمک بگیرید.

در حد اعتدال برای بهتر شدن خود اقدام کنید.

افکار و منتقد درونی خود را مدیریت کنید.

جملات تاکیدی مثبت را با خود تکرار کنید.

اطراف خود با افراد مثبت اندیش و با انرژی مثبت احاطه کنید.

کلام آخر درباره شرم از بدن

باید بپذیریم که همیشه قرار نیست که در بهترین حالت ظاهری خود باشیم و ما همیشه جوان نیستیم. شرمساری از بدن و ظاهر را باید جدی بگیریم چرا که بر میزان رضایت و کیفیت زندگی ما می‌تواند تاثیر پر رنگی داشته باشد. همچنین می‌تواند تاثیر به سزایی روی جسم و بهداشت روانی ما داشته باشد. تلاش کنید با خود مهربان‌تر باشید و خود را با تمام عیوب و نواقص خود دوست بدارید و در حد تعادل برای بهتر شدن ظاهر خود اقدام کنید و در آخر به یاد داشته باشید که استانداردهایی که امروز جامعه و رسانه‌های اجتماعی به شما تحمیل می‌کنند ممکن است چند سال دیگر وجود نداشته باشند و منسوخ شوند. شما به هر شکلی که هستید ارزشمند هستید. لباس، اضافی وزن، بینی پهن و یا سایر چیزها نمی‌توانند ارزش وجودی شما را تعیین و یا انکار کنند.

شرم از بدن را رها کنید و به خود آزادی ببخشید! وبینار شرم از بدن آنلایف تنها یک منبع اطلاعاتی برای یادگیری بیشتر شما نیست بلکه به عنوان چراغ راهنمایی در برابر این احساسات عمل می‌کند. وبینار ما راهنمایی جامع است که با به کارگیری ابزارها و استراتژی‌های عملی برای درک، رسیدگی و مقابله با شرمساری بدن شما را از دام این مشکل نجات می‌دهد.

بیشتر بدانیم
خودسرزنشی؛ سمی در عمق کمال‌گرایی

خودسرزنشی؛ سمی در عمق کمال‌گرایی

categoryروان سالم

کمال‌گرایی در دنیای امروزی ما آنقدر شیوع پیدا کرده است که افراد از سنین بسیار پایین دچار آن می‌شوند. صد البته که کمالگرایی یکی از ویژگی‌های انسانی است اما اگر همین ویژگی انسانی حالتی بیمارگونه به خود بگیرد و فرد را در چرخه خودسرزنشی قرار دهد، سلامت روان...

مطالعه مقاله
تاثیر اضطراب بر سلامت جسمی چیست؟

تاثیر اضطراب بر سلامت جسمی چیست؟

categoryروان سالم

همه ما گاهی دچار اضطراب می‌شویم اما تاثیر اضطراب مزمن بر زندگیمان بیش از چیزی است که تصور می‌کنیم. ما معمولا فکر می‌کنیم مشکلاتی م...

مطالعه مقاله
افسردگی فصلی پاییزه؛ خزان عاطفی

افسردگی فصلی پاییزه؛ خزان عاطفی

categoryروان سالم

با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش ساعات روشنایی در روز، بسیاری از ما دچار افسردگی پاییزی می‌شویم که می‌توانند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند. اینگونه است که در فصل‌های پاییز و زمستان با نوعی افسردگی و اختلال عاطفی (SADمطالعه مقاله

onlife badge

درباره آنلایف

آنلایف؛ جامعه‌ای پویا از یادگیرندگان و متخصصان حوزه سلامت روان است.همه آنچه برای سرمایه‌گذاری روی آینده خود نیاز دارید از ابزارهای خودشناسی، محتوای آموزشی تا مشاوره با متخصصان همه در یک پلتفرم تجمیع شده است. آنلایف، همراه شما در این مسیر هیجان‌انگیز است.

ما در شبکه های اجتماعی:
telegraminstagramyoutubeaparatcastbox

ارتباط با آنلایف

تهران بزرگراه یادگار امام بلوار ایثارگران بعد از ایثار پنجم استودیو آنلایف

۰۹۱۰۲۰۴۹۲۷۵
٠٩١٠٢٠٤٩٤١٢